Varumärke

Vi är många som jobbar inom Motala kommun, med vitt skilda yrken. Men vi är tillsammans en och samma avsändare. Och vi kan alla bidra till att stärka bilden av Motala kommun, vårt varumärke.

Vår organisation är knuten till två varumärken – platsen och kommunen.

Även om kommunen inte äger all mark på det geografiska läget för Motala kommun, så har vår organisation en väldigt nära relation till platsen. Det är kommunens organisation som ansvarar för en stor del av den samhällsservice som finns där vi bor och skapar förutsättningar för vad som sker på platsen.

Två bollar, en ljusare blå och en mörkare blå, illustrerar förhållandet mellan varumärkets två delar, platsen och kommunen.

Platsens varumärke

Ibland vill vi locka besökare, nya boende och företag till kommunen. Detta sker i samverkan med andra aktörer/företag och vi samlas då under det gemensamma platsvarumärket ”Motala – Östergötlands sjöstad”. Platsvarumärkets vision om att bli hela Sveriges sjöstad är även en del i kommunorganisationens vision. Platsens varumärke har en egen grafisk profil, då det är många aktörer som står bakom och har även en egen hemsida:

Motala sjöstad

Näringslivsbolaget Tillväxt Motala har i uppdrag att arbeta med och stärka platsvarumärket ”Motala – Östergötlands sjöstad”.

Kommunens varumärke

Vår organisation har ett eget varumärke som används för att kommunicera kommunens uppdrag och verksamhet. Det ska skapa förtroende, ge oss ett gott rykte och stärka vårt anseende som arbetsgivare. Vi riktar oss till de målgrupper som erbjuder och erbjuds kommunens service samt befintliga och blivande medarbetare.

Byggstenar

Bilden av Motala kommun som organisation skapas av våra medarbetare, vår kultur och vårt bemötande. Vi bygger vårt organisationsvarumärke för Motala kommun med hjälp av tre byggstenar:

  • Vår vision
  • Våra kärnvärden
  • Vårt varumärkeslöfte

Tillsammans utgör de grunden för vad vi väljer att lyfta fram i vår kommunikation och berätta om oss som organisation.

Vår gemensamma kommunvision beskriver en önskad målbild för hur vi vill att det ska vara att leva, bo och verka i kommunen – framtidens Motala kommun. Visionen pekar ut en riktning som även innefattar platsvarumärkets vision om att bli hela Sveriges sjöstad.

Vision Motala 2040

Välkommen till Motala kommun 2040 – en sjöstad för hela Sverige. Här lever våra stolta invånare ett meningsfullt och aktivt liv både i tätorter och på landsbygden. Ett modernt sjöstadsliv som präglas av hög livskvalitet, trygghet och gemenskap. En kommun som värdesätter öppenhet och mångfald, där olikheter berikar.

Antalet invånare ökar stadigt, näringslivet blomstrar och kommunens samhällsservice håller en hög kvalitet. En väl utbyggd infrastruktur knyter oss närmare omvärlden och vi är en av landets främsta cykelkommuner.

Vi använder kraften ur vår historia, vågar utmana det invanda och skapar förutsättningar för entreprenörskap, nyskapande och tillväxt.

Vår profil som ett nav för idrott, kultur och friluftsliv har ytterligare stärkts genom satsningar på moderna anläggningar. Vi möjliggör evenemang i världsklass och upplevelser året runt, med fokus på våra barn och ungdomar.

Tillsammans utvecklar vi ett hållbart sjöstadsliv.

Våra tre kärnvärden – öppen, stolt och nyskapande, står för ett förhållningssätt som ska prägla hela organisationen och som ska vägleda oss i det dagliga arbetet inom alla verksamheter. När medarbetare och förtroendevalda lever våra kärnvärden lägger vi grunden för att utveckla det samhälle och den arbetsplats vi vill ha.

Öppen

Vi är öppna mot omvärlden och varandra. Alla ska känna sig välkomna, trygga och hemma.

Stolt

Vi är stolta och vågar stå för vilka vi är och varifrån vi kommer. Vi skapar plats för det personliga uttrycket och uppskattar olikheter.

Nyskapande

Vi är nyskapande, kreativa och värnar det driftiga hos alla. Vi använder vår historia och erfarenhet för fortsatt utveckling och tillväxt.

Ett varumärkeslöfte sammanfattar vad varumärket ska stå för, hur det ska kännas och upplevas och vad som gör oss unika. Det är ett övergripande löfte till vår omvärld.

Motala kommun har ett unikt geografiskt läge och vattnet är ständigt närvarande var man än befinner sig i kommunen. Närheten till vatten och natur präglar vårt sätt att leva och ger en livskvalitet som är både jordnära och sjönära.

Sjöstadslivet erbjuder en aktiv, hälsosam och frihetsälskande livsstil där det är möjligt att kombinera en rik fritid med arbete och karriär. I vår kommun lever alla ett gott liv, gammal som ung.

Vi jobbar aktivt med hållbarhet utifrån tre aspekter när vi tillsammans utvecklar vår unika plats för framtiden – socialt-, ekonomiskt- och miljömässigt hållbart.

Vårt varumärkeslöfte är därför:

”Ett hållbart sjöstadsliv”

Varumärkeslöftet ”Ett hållbart sjöstadsliv” är ingen slogan för kommunen utan ett gemensamt budskap som syftar till att stärka varumärket Motala kommun. I dess mest grundläggande form kan varumärkeslöftet användas just som en mening i olika informationsmaterial. Vårt löfte går också att utveckla, till längre texter, filmer, bildspråk, innehållsmarknadsföring och så vidare.

Kommunikationspolicyn är Motala kommuns överordnade styrdokument för kommunikation. Den utgör vår gemensamma kommunikationsplattform och beskriver vårt förhållningssätt samt de riktlinjer som gäller för vårt kommunikationsarbete.

Kommunikationspolicy

Policyn sätter ramarna för all vår kommunikation och definierar mål, ansvar och principer för hur vi kommunicerar. Den reglerar bland annat användningen av olika kanaler, beskriver vår varumärkesstrategi och innehåller riktlinjer för exempelvis kriskommunikation och grafisk profil.

ß