Utbyte av kommunens fordonspark
Kommunen kommer att behöva byta ut en stor del av fordonsflottan under de närmaste åren. Detta på grund av att biogasmacken försvinner och vi behöver satsa på en större andel elbilar. Här får du information om projektet och hur det kan påverka din arbetsvardag.
Motala kommun har i många år tankat majoriteten av våra fordon med biogas, eftersom det är ett miljövänligt alternativ till fossila drivmedel. Nu krävs en förändring eftersom Svensk biogas stänger den sista biogasmacken i Motala 2026. Vi ser dessutom att kommunens fordon nyttjas väldigt ojämnt. Medan vissa bilar rullar i princip hela tiden, så används andra mer sällan. Vissa verksamheter har inte tillgång till att boka bil, trots att det ibland kan behövas i tjänsten.
Därför görs nu en total en översyn av hur vi ska lösa behovet av bilar framöver eftersom många av kommunens verksamheter är beroende av bil för att kunna utföra sitt uppdrag. Det innebär att vi kommer att behöva köpa in fler elbilar, eftersom det även är ett lagkrav från EU-nivå.
För att säkerställa att alla verksamheter som behöver tillgång till bil också fortsatt kommer att ha det, prioriteras att ersätta de bilar som idag drivs av biogas.
Kartläggning av medarbetarnas behov
Bilen är ett viktigt arbetsverktyg för många som jobbar i kommunen. Därför kommer projektgruppen att genomföra en noggrann kartläggning av hur bilar används i olika verksamheter. En enkät har skickats ut till alla enhetschefer och andra nyckelpersoner för att samla in medarbetarnas behov vad gäller tillgång, användningsmönster och praktiska förutsättningar. Om du får enkäten är det väldigt viktigt att du besvarar den så att underlaget blir så fullständigt som möjligt.
Du som medarbetare är en viktig del av den här processen. Dina insikter och behov är avgörande för att vi ska kunna skapa ett hållbart, rättvist och effektivt fordonsupplägg för hela kommunen.
Vad innebär det för dig?
För dig som använder bil i tjänsten kan det innebära en förändring, exempelvis att ni behöver boka bil via bilpool eller får ett längre avstånd till bilarna. Hänsyn kommer naturligtvis att tas till verksamheternas behov i bedömningen och undantag från kommunens policy kommer att kunna göras om det krävs.
Alternativa drivmedel under övergångsperiod
Målet är att under 2026 ha levererat så många nya bilar som möjligt. Det kan dock under en övergångsperiod, innan alla bitar fallit på plats, komma att behövas alternativa drivmedel för att lösa uppdraget. Fordonssamordningen inom teknik- och samhällsserviceförvaltningen ska äga och ansvara för alla bilar. Därmed tar de ett helhetsansvar för driften av fordonsflottan och för att alla som behöver bil i tjänsten ska ha tillgång till det.
Frågor och svar
Under hösten 2025 pågår kartläggningen av behov och förutsättningar på ett övergripande plan med hjälp av konsulter från WSP. Efter att deras slutrapport med rekommendationer levereras i januari 2026 kommer planering för respektive arbetsplats att ta vid för att säkerställa att vi uppfyller behovet för alla verksamheter
Vi kommer att utreda var det är lämpligt och möjligt att bygga laddstolpar för elbilar. Alla verksamheter kommer inte hinna få tillgång till det under 2026. Men tillgången till någon typ av bil kommer att garanteras för verksamheter som behöver det för att kunna lösa sitt uppdrag. Det kommer att bli temporära lösningar under en mellanperiod, exempelvis hybridbilar, eller dieselbilar som kan tankas med HVO, som är en förnybar form av diesel.
Ja, vi har data som visar hur mycket olika bilar används inom olika geografiska områden. Antal fordon och var de placeras ska baseras på den informationen. Men du kan behöva tänka på att boka en bil i förväg under vissa tider på arbetsdagen då bilarna används mer.
Vissa verksamheter kan behöva egna bilar, eftersom medarbetarna behöver förflytta sig kontinuerligt i arbetsvardagen, och de kommer att kunna få det. Dessa bilar kommer då inte att kunna bokas av någon annan verksamhet.
Det kommer att tas fram några olika ”typbilar” med en standardutrustning, vilka verksamheter som bedöms behöva en verksamhetsspecifik bil kan välja på. Man kan alltså inte välja lika ”fritt” som tidigare, men standardutförandet kommer vara fullt tillräckligt för de allra flesta. Verksamheter som har särskilda behov, kommer att få dessa tillgodosedda.
Kontinuitet och krisberedskap kommer att vara en fråga som ska utredas. Avsteg från fordonspolicyn kommer att kunna göras för att vi inte ska vara helt beroende av el i verksamheter vars medarbetare alltid måste kunna förflytta sig med bil.
Vi har data som visar hur långt bilarna går idag, och den kommer att ligga till grund för planeringen av antal bilar och dess placering. Rutiner kommer att behöva tas fram för respektive bilpool eller enhet för att se till att det ges tid att ladda upp elbilar.
Om det inte bedöms som praktiskt möjligt att klara sig med elbilar i en specifik verksamhet kan avsteg från policyn göras.
Det finns pengar avsatta i budgeten för ökade kostnader. Det ska därför inte innebära någon fördyring för verksamheterna.
WSP hjälper oss med kartläggningen av behov och förutsättningar under 2025. De lämnar en slutrapport med sina slutsatser och rekommendationer på åtgärder senast januari 2026. Därefter tar ett arbete vid att under 2026 lösa och förändra fordonshanteringen i ett geografiskt område i taget. De verksamheter som berörs för respektive område kommer då att få riktad information.
Även om biogasen försvinner vid årsskiftet 2026/27 kommer inte hela omställningen att vara klar då, utan det fortsätter de närmsta åren.