Felanmälan av fastigheter
Här hittar du information om hur du felanmäler fel och problem med lokaler och fastigheter. Du kan även här läsa hur du hanterar problem med ventilation, värme, belysning, el, strömavbrott, stopp i avlopp samt klotter.
Här kan du göra felanmälan
Fel i fastighet - anmälan
Faciliate web (Weblord)
Anmälan av akut fel
Finns fara för människors hälsa eller miljö så är ärendet kring fastigheten eller lokalen akut. Till akuta fel räknas bland annat vattenläckage, stopp i avlopp, krossat fönster, elavbrott, driftstörningar på hiss samt brister som kan leda till personskada.
Dessa anmäls under vardagar dagtid i första hand till vaktmästaren för en första bedömning och åtgärd. Är inte vaktmästaren nåbar kan det akuta felet anmälas till arbetsledare på fastighetsservice som nås vardagar klockan 8.00-16 på telefon 0141-22 50 89 eller e-post fastighetsservice@motala.se.
Övrig tid (vardagar klockan 16-07 och helger) anmäls akuta fel till Securitas på 010-470 52 22. Uppge att det avser Motala kommun, adress för händelsen och ärende.
Du kan göra anmälan av ett fel i kommunens lokaler eller fastigheter som inte är akut, till exempel om ventilationen inte fungerar, en kran som droppar, en läckande toalett eller trasig belysning, via e-tjänsten:
Verksamhetsansvarig har ett konto i Faciliate web, tidigare kallat Weblord, för att kunna felanmäla och göra beställningar för fastigheten. Om du har ett konto i Faciliate web rekommenderas att du istället använder det systemet, istället för e-tjänsten, eftersom många uppgifter kopplade till verksamhetslokalerna då är förifyllda. Det blir också lättare för dig att följa ärendet.
Om du som verksamhetsansvarig inte har något konto, kontakta Bitte Pettersson på fastighetsverksamheten, på bitte.pettersson@motala.se.
Behöver du nå någon av kommunens fastighetsförvaltare? Kontakta kommunens Servicecenter, telefonnummer 0141-22 50 00.
När många människor befinner sig i ett rum kan det snabbt bli för varmt. Motala kommuns riktlinjer för inomhustemperatur är 20°C i förskolor, 19°C i grundskolor och 21°C i kontorslokaler. För vårdlokaler gäller 23°C. Om temperaturen i ett rum avviker från riktlinjerna ovan finns det vissa saker ni själva kan kontrollera:
- Känn på elementet. Om det är varmare nedtill och kallare upptill kan det vara luft i systemet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör en felanmälan!
- Kontrollera termostatvredet, det kan ha fastnat i ett stängt läge under sommaren. Prova i så fall att vrida det fram och tillbaka ett tiotal gånger och ställ det sedan i önskat läge.
- Se över möbleringen. Om det står möbler för nära elementen hindrar det värmen från att sprida sig i rummet.
- Inomhustemperatur kan upplevas kallare än vad termometern visar om det är dragigt. Felanmäl fönster och dörrar som inte är täta.
- För varmt? Stäng ute solen och värmen under dagtid genom att hålla fönster och dörrar stängda. Dra för persienner och gardiner i de fönster där solen lyser in.
- Eftersom kommunens lokaler primärt inte har installerad komfortkyla, kan avvikelser med varma inomhustemperaturer förekomma vid höga utomhustemperaturer. I första hand gäller alltid arbetsmiljölagstiftning som tar avstamp hos Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen gällande värmeböljor. Det är viktigt att verksamheten har en väl fungerande och etablerad kontinuitetsplan vid värmebölja. För exempelvis undervisning och pedagogik hänvisas till skuggig plats utomhus och tillgång till vatten.
- I lokaler som används dygnet runt är det bra att vädra, gärna med några minuters korsdrag, på kvällen och natten när utomhustemperaturen ute är lägre än inomhus.
För övergripande åtgärder av ventilation, värme och annan fastighetsteknisk utrustning, gör felanmälan via Faciliate web.
Vi gör vår miljö en tjänst och sparar samtidigt energi genom goda vanor.
- Släck lyset när ni lämnar ett rum. Lysrör och andra ljuskällor drar inte mer energi när de tänds eller släcks
- Stäng av elapparater helt när de inte används. Använd gärna grenuttag med strömbrytare så går det extra smidigt.
- Ha inte köksfläkten igång längre än nödvändigt. Den drar ut stora mängder uppvärmd inneluft.
- Välj kastrull efter plattstorlek, koka med lock och använd gärna vattenkokare.
- Låt inte kyl- och frysskåp stå öppna i onödan, frosta av regelbundet och felanmäl alltid otäta dörrlister.
Skarvsladdar
När skarvsladdar används felaktigt kan de utgöra en fara. För allas vår säkerhet är det bra att följa de här råden:
- Skarvsladdar bör endast användas då det är frågan om en tillfällig anslutning, exempelvis för en julbelysning.
- Dra aldrig en skarvsladd genom en dörr eller ett fönster. Det kan ge klämskador på ledningen.
- Om skarvsladdar måste användas, till exempel i en datasal, bör de placeras på en gallerhylla eller under borden för att inte utsättas för drag-, kläm- eller skavrisker.
- I skolor ska alltid jordade uttag av petsäker typ användas.
- Utomhus får skarvuttag inte ligga på mark och de måste vara skyddade av jordfelsbrytare. Belysning med klenspänning och skyddstransformatorer bör användas.
Om strömmen försvinner i lokalen beror det troligtvis på att en säkring eller jordfelsbrytaren har löst ut, såvida det inte handlar om ett större avbrott hos elleverantören. Det kan ske om flera apparater är igång samtidigt och överbelastar elsystemet. I proppskåpet går det oftast att se vad som har orsakat felet. En förteckning i proppskåpet visar vilken säkring som går till vilken del av lokalen.
I ett äldre proppskåp kan man se att en färgprick har lossnat i änden på den propp som är trasig. Byt ut den mot en ny med samma färgprick som bottenplattan i säkringshållaren. Styrkan (ampere, A) framgår av proppens färgmarkering (grön=6A, röd=10A, grå=16A). Försök aldrig att laga en trasig propp, det kan orsaka skador och brand.
I ett nyare proppskåp, en så kallad automatsäkringscentral, återställs säkringen genom att man trycker upp den säkringsknapp som fallit ner. Här finns även en jordfelsbrytare, som bryter strömmen helt om något är fel i elsystemet. Denna kan också återställas med en knapptryckning. Om jordfelsbrytaren fortfarande slår ifrån behöver du göra en felsökning. Börja med att slå ifrån alla säkringar innan du slår på jordfelsbrytaren. Slå sedan på säkringarna, en i taget, tills du ser var jordfelsbrytaren kopplar ifrån. Gör sedan en anmälan Faciliate web.
I vårt hållbarhetsarbete ingår att minimera vattenanvändningen i våra fastigheter. Därför installerar vi snålspolande kranar och toaletter vid renoveringar och nybyggnationer. Du som medarbetare kan bidra med enkla insatser.
- Använd diskmaskinen. Att handdiska kräver mer vatten och energi, även om man diskar och sköljer i balja.
- Fyll alltid disk- och tvättmaskinen ordentligt innan ni startar den.
- Felanmäl snarast rinnande toaletter och vattenkranar.
Stopp eller lukt i handfat, golvbrunn och toalett
Om vattnet sjunker för sakta i handfatet eller diskhon beror det oftast på att matrester, fett, håravfall eller andra partiklar har fastnat i rören eller vattenlåset. För att undvika stopp i fortsättningen, tänk på följande:
- Skrapa noga av matrester i soporna innan ni sköljer tallrikar och grytor.
- Använd en enkel slaskskrapa för att håva upp matrester som hamnar vasken.
- Spola inte ner fett som olja, smör och margarin. Det stelnar på insidan av rören och gör att andra partiklar lättare fastnar.
- Samla upp hår, papper, damm och annat som hamnat i handfatet direkt, innan ni spolar vatten.
Dålig lukt i golvbrunnen avhjälps enkelt genom att spola vatten i golvbrunnen. Ett stopp i duschen, våtutrymmet eller toaletten åtgärdas av fastighetsverksamheten.
Om du behöver akut hjälp på kvällar och nätter ska du kontakta Securitas, 010-470 52 22.
Vi strävar efter att eventuellt klotter på våra hus ska tas bort så snart som möjligt. Målet är att det ska ske inom 24 timmar från anmälan. Om du ser klotter ska du göra en felanmälan. Under kvällar och nätter ska du kontakta Securitas, 010-470 52 22.